Brugfunctionaris
Omschrijving
Brugfunctionaris
Functie-informatie
Functienaam: Brugfunctionaris
Organisatie: PRO Dokkum
Onderdeel: Afdeling zorg
Salarisschaal: 9
Werkterrein: Onderwijsproces|
Activiteiten: Begeleiding en ondersteuning
Functiebeschrijving
Context
De werkzaamheden worden uitgevoerd binnen de afdeling zorg van PRO Dokkum.
PRO Dokkum bereidt leerlingen voor op een zelfstandig functioneren in de samenleving, op een plaats binnen de (regionale) arbeidsmarkt en biedt leerlingen doorstroommogelijkheden naar opleidingen op onder andere assisterend niveau.
Het betreft leerlingen van 12 tot 18 jaar met beperkte verstandelijke vermogens en een leerachterstand van minimaal 3 jaar voor wie vaststaat dat overwegend een orthopedagogische en orthodidactische benadering nodig is.
De brugfunctionaris legt verbinding tussen het gezin thuis en het kind op school. Anders dan de rest van het schoolteam werkt hij/zij ook buiten de omgeving van de school. De brugfunctionaris is geen zorgverlener, maar weet wel precies waar de juiste hulp en ondersteuning te vinden is. Door signalen op tijd te zien, er wat aan te doen en door ouders te betrekken bij de school, krijgen kinderen beter de kans om zich goed te ontwikkelen.
De brugfunctionaris is er voor alle vragen en zorgen die niet direct te maken hebben met onderwijs. Zo kan hij/zij helpen als er een psycholoog, een wijkteam of jeugdhulp nodig is.
Werkzaamheden
De brugfunctionaris heeft als taak om:
- De kloof tussen de wereld op school en de wereld thuis te overbruggen en daarmee de culturele verschillen te verkleinen;
- Signalen op te pikken en kinderen en ouders snel naar de juiste organisatie of de juiste vervolgstap toe te leiden;
- Ouders en kinderen te begeleiden naar subsidieregelingen rondom stage en werk en ouders te ondersteunen bij de uitstroom;
- De betrokkenheid van ouders bij het opgroeiende, lerende kind te vergroten zodat de ontwikkelkansen van het kind worden vergroot en de toekomstperspectieven worden verbreed;
- Het team van de school ondersteunen om ouderbetrokkenheid te stimuleren;
- Bij te dragen aan een goede relatie tussen school en ouders in de regio;
- Mede zorg te dragen voor het onderhouden van de contacten met diverse (externe) organisaties met het oog op het uitbreiden van expertise en creëren van een netwerk;
- Op de hoogte te zijn en mee te werken aan relevante lopende projecten/activiteiten in samenwerking met sociale teams, wijkagenten en jeugdwerkers;
- Waar nodig met de mentor mee te gaan op (het jaarlijks) huisbezoek om bekend te raken met de thuissituatie;
- Zijn of haar activiteiten in te zetten op basis van het beleid en het uitvoeringsplan dat de school samen met ouders heeft ontwikkeld. De brugfunctionaris heeft niet als taak gezinnen te begeleiden maar gezinnen te helpen om bij de juiste instanties terecht te komen; een brugger te zijn voor vele partijen;
- Aanwezig te zijn bij voorlichtingsavonden en ouderavonden;
- Zitting te nemen in het ZAT;
- Aanwezig te zijn bij oudergesprekken waarbij de verbinding onder spanning staat met als doel dat de partijen met elkaar in gesprek blijven;
- Het ondersteunen van NT2 c.q. doelgroep-gezinnen met als doel schoolzaken te verduidelijken;
Competenties
De brugfunctionaris beschikt over de volgende competenties:
- Sociale en communicatieve vaardigheden
- Hoge mate van sensitiviteit
- Empathisch vermogen en flexibiliteit
- Affiniteit met minima en doelgroep gezinnen
- Bemiddelen
- Samenwerken
- Initiatief nemen
- Kennis snel eigen maken
- Motiveren en overtuigen
- Stressbestendig zijn
- Inventief zijn
- Planmatig kunnen werken
- Signalerend vermogen
Kader, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
- De brugfunctionaris is voor wat betreft kwaliteit van geboden hulpverlening in algemene zin verantwoording schuldig aan de directie en binnen de kaders van de individuele hulpverlening c.q. handelingsplannen aan de zorgcoördinator;
- De beleidskaders van de multidisciplinaire teams (het ZAT en de driehoek zorg-coördinator, SMW en brugfunctionaris) zijn van belang bij de uitvoering van de werkzaamheden;
- Eens per kwartaal vindt er een overleg plaats met zorgcoördinator en directie over de globale lijnen en werkzaamheden;
- Wekelijks vindt er een overleg plaats met de zorgcoördinator en het SMW. Dit overleg heeft betrekking op het onderling afstemmen van casuïstiek, welke interventies plaats gaan vinden en het bepalen van de begeleiding(strategie).
Kennis en vaardigheden
De brugfunctionaris:
- Heeft zicht op de groep ouders die niet of minder betrokken zijn bij de school en of het ontwikkelleerproces van hun kinderen.
- Heeft zicht op de groep minima-ouders op school;
- Is op de hoogte van de behoefte die er onder de ouders bestaat;
- Zorgt ervoor dat deze groep ouders geïnformeerd wordt over het opvoed- en ondersteuningsaanbod en andere activiteiten (zoals ouderprogramma's en activiteiten voor ouders) en waar nodig ouders stimuleert hieraan deel te nemen;
- Zorgt ervoor dat de ouders geïnformeerd worden over inburgeringscursussen, (Nederlandse) taalklassen, participatiebanen, etc.;
- Helpt bij het aanvragen van diverse ondersteunende regelingen en voorzieningen;
- Ondersteunt ouders bij het vinden van hulp en zorg die ze nodig hebben.
- Draagt bij om de afstemming tussen de school en de gemeentelijke zorg en ondersteuning tot stand te brengen of te verbeteren en daarvoor kennis heeft van het regionale netwerk.
- Zorgt voor een doorgaande lijn ‘ouderbetrokkenheid’ tussen de toeleverende school en PRO Dokkum.
- Is bereid scholing te volgen en de samenwerking met andere brugfunctionarissen te zoeken.
Contacten
De brugfunctionaris onderhoudt contacten met:
- De directie en de zorgcoördinator over de kaders met betrekking tot de begeleiding, om informatie uit te wisselen, adviezen te verstrekken en afstemming te verkrijgen;
- Fase-coördinatoren, mentoren/docenten over de begeleiding om de geboden begeleiding af te stemmen, om adviezen te geven en informatie te verstrekken;
- Leerlingen en ouders/verzorgers om de hulpvraag te formuleren en deze toe te leiden naar het best passende hulpverleningstraject;
- Externe instanties/organisaties met het oog op het onderhouden en uitbreiden van de eigen expertise en het creëren van een netwerk.
Functie-eisen
- Opleiding en ervaring
- Heeft een hbo-opleiding maatschappelijk werk of pedagogische hulpverlening.
- Kennis, inzicht en vaardigheden
- Heeft uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden in begeleiding;
- Heeft kennis van complexe en problematische opvoedings- en gezinssituaties en heeft vaardigheid in het hanteren hiervan;
- Heeft zicht op de (regionale) sociale kaart en weet hier gebruik van te maken.
- Instelling, houding, visie
- Heeft affiniteit met deze vorm van onderwijs;
- Heeft affiniteit met de doelgroep gezinnen;
- Is bereid om in een multidisciplinair team te werken;
- Is bereid tot het evalueren van het eigen professioneel handelen;
- Is bestand tegen psychische belasting als gevolg van de confrontatie met de geboden begeleiding;
- Is integer en betrouwbaar;
- Heeft inlevingsvermogen en tact.
- Wil je nadere informatie, neem dan contact op van maandag t/m donderdag met: dhr. J. Hoekstra, Fasecoördinator, telnr. 0519-294137 of via j.hoekstra@prodokkum.nl. Heb je serieuze belangstelling, stuur dan een brief en C.V. voor 18 september 2024 naar PRO Dokkum personeelsadministratie, Hoofd P&O Mevr. Micky Koome via m.koome@prodokkum.nl.
Bedrijfsprofiel
Doel van het PRAKTIJKONDERWIJS is jongeren voor te bereiden op een zelfstandig functioneren in de maatschappij. Het onderwijs is gericht op zelfstandigheid en goed burgerschap, en we leiden toe naar werk. Meer dan de helft van de lessen wordt besteed aan praktijk.
Er zijn verschillende stagevormen en er worden diverse cursussen aangeboden, die toe leiden naar (branchegerichte) certificaten of diploma’s.
Leerlingenzorg staat hoog in ons vaandel, wij hebben hiervoor een goed werkend systeem opgezet.
Het PRO Dokkum Praktijkonderwijs is gevestigd in een voormalig bedrijfsgebouw, wat enkele jaren terug is verbouwd tot een moderne school. In de grote praktijklokalen is de oorsprong van het voormalig bedrijfsgebouw bewust bewaard gebleven wat deze lokalen een moderne industriële uitstraling geeft. De lokalen zijn ruim opgezet en het machinepark is up-to-date.
Visie
Ons op de samenleving gerichte onderwijsprogramma bevordert de zelfstandigheid, het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde van de leerling. We geven ruimte aan ideeën en de belevingswereld van de leerling en we streven samen met de leerling naar optimale ontwikkeling van aanwezige talenten. Wij willen een school zijn waar de jongere zich veilig en vertrouwd voelt. Waar het beste uit de leerling wordt gehaald, we aansluiten bij de persoonlijke talenten en ambities van de leerling en waar hij graag naar toe gaat. Om dit te bereiken proberen wij een goed schoolklimaat te creëren waar een prettige sfeer heerst en waar docenten en leerlingen respectvol met elkaar omgaan.
Onze school kent redelijke en duidelijke schoolregels en er is een uitdagend lesprogramma.
Missie
We stellen ons tot doel dat elke leerling zich optimaal ontwikkelt tot een jong volwassene, die zelfredzaam is op het gebied van wonen en vrije tijd, actief is in de samenleving en een plek op de arbeidsmarkt heeft weten te verwerven en te behouden. We gaan daarbij uit van de individuele mogelijkheden en talenten van de leerling.
Motto
Het motto van PRO Dokkum Praktijkonderwijs is: “Werk maken van Werk”
Onderwijsconcept
Van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is voor de leerling een hele stap. Wij hebben daarom in de onderbouw kleine klassen, zodat wij de leerling veel aandacht en begeleiding kunnen geven en zo de overstap makkelijker maken. Elke leerling heeft de hele schoolperiode een vaste mentor, de vertrouwde contactpersoon voor leerling en ouders.
Onze school biedt duidelijkheid en structuur. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren in deze leeftijd daar houvast in vinden. Op school heerst een gezellige, informele sfeer. Onze school is kleinschalig, wij kennen de leerling. Dit is een belangrijke basis voor een goede relatie tussen docent, leerling en ouders.
De leerling krijgt kwalitatief goed onderwijs. Het opdoen van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden vinden wij heel belangrijk. De docent biedt gevarieerde lessen aan en gebruikt verschillende werkvormen. De lessen dagen de leerling uit tot leren. Wij besteden de onderwijstijd effectief, geven complete instructie en feedback zodat maximaal geleerd kan worden.
Wij begeleiden de leerling om tot zelfstandig werken te komen, dat wordt ook in het vervolgonderwijs verwacht. Deze begeleiding vindt in de les plaats. De leerling krijgt tijdens het maken van opdrachten feedback op de mate waarin hij zelfstandig werkt.
De opdrachten die in de les niet af kunnen worden gemaakt, gaan mee als huiswerk. De leerling weet wat er bij het huiswerk van hem wordt verwacht.
In klas 1 en 2 kan de leerling op grond van belangstelling een vak kiezen, wij noemen dat een @vak. Zo houden wij rekening met verschillen in interesse. In klas 3 en 4 heeft de leerling de keus uit T&T, MVI, Z&W of ondernemen.
Wij geven extra les in de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. De leerling wordt ingedeeld bij het kernvak waarvoor hij ondersteuning nodig heeft. Ook bestaat de mogelijkheid te worden ingedeeld bij een plusgroep.
De leerling die bij het leren een steuntje in de rug nodig heeft, komt in de onderbouw in aanmerking voor Remedial Teaching. Voor leerlingen die heel goed scoren bestaat de mogelijkheid de Mavo in drie jaar af te ronden met een diploma. Dit noemen wij sprinten.
De leerling heeft de mogelijkheid tot het volgen van een extra vak, daarmee vergroten we de basis voor een vervolgopleiding. Interesses kunnen veranderen en door een breed vakkenpakket te houden, blijft het mogelijk om voor een andere vervolgrichting te kiezen.